Så skete det igen. Vi er rendt ind i en person, som har forsøgt at udvikle sit franchisekoncept ved at skrive en franchisekontrakt. Kontrakten er ikke det centrale i franchising, kontrakten er en aftale som regulerer samarbejdet, med hovedvægt på hvad der sker, hvis vi bliver uenige. Det er jo en vigtig ting at have for øje, hvad vi skal gøre, hvis vi bliver uenige og ikke vil samarbejde mere, men det er ikke grundlaget for et spændende, udviklende og motiverende samarbejde.

Franchising skal være et positivt, transparent og givende samarbejde, hvor vi fokuserer på de elementer, som giver den succesfulde udvikling. Der er for mange, som ser franchising som en management øvelse. Det er det også, men hvis der ikke ydes bevidst og målrettet ledelse, så bliver franchising ikke den succes, der er mulighed for.

Det er i øvrigt meget sjovere at have fokus på det som lykkedes, og det som giver succes. I gode franchisekoncepter fejrer man succeserne sammen, og glæder sig over alt det som lykkedes, og giver de gode resultater. Det er jo langt mere givende og morsomt, end at hænge i manglende målopfyldelse. Det virkelig interessante er, at der er større mulighed for at franchisetagerne gør det rigtige, når der virkelig fokuseres på det rigtige, end når der fokuseres på det, som er forkert, og som ikke bringer gode resultater.

Det er en af årsagerne til, at jobbet som driftskonsulent i en franchisevirksomhed er vanskeligt. Driftskonsulenten skal have syn for det, som franchisetager gør godt og rigtigt, samtidig med at franchisekonsulenten påpeger og motiverer franchisetager til at ændre adfærd i de områder, som ikke følger den succesfulde opskrift.

Kan vi da ikke bare påpege for franchisetager, hvad det er, som ikke gøres godt nok? Kan der spørges, og svaret er: jo – såmænd kan vi det, der kommer blot ikke de samme gode resultater ud af det, og det forsurer samarbejdet, for franchisetager har altid den opfattelse, at de gør deres bedste.

Læs evt. mere om franchisekontrakt her >

Share This