Det er spændende at observere i hvor høj grad, franchising vokser som organiseringsform her i Danmark.
Vi ser stadigt flere virksomheder, der vælger at anvende franchising til vækst. Det er samtidig anvendt i rigtig mange brancher. Vi har udviklet franchisekoncept for privatøkonomisk rådgivning, detailhandel, restauration, autoværksteder, biludlejning, kosmetisk klinik og anden personlig pleje og helbred. Der yderligere bred anvendelse af franchising i software salg, vikarbureauer og selvfølgelig køkkener.
Det væsentlige er, at franchising giver en høj kompetence tæt på kunden, og det væsentlige er ligeledes, at franchisetagers motivation og engagement kan hjælpe med til at styrke kundeoplevelsen og/eller ledelsen af frontlinje medarbejderne. Det er grundlæggende set vigtigt, at kunderne oplever at få en ordentlig betjening, og at de bliver serviceret på en god og respektfuld måde. Det tror jeg faktisk vil gælde også på lang sigt, og vil give virksomhederne en konkurrencemæssig fordel.
Hvis vi ser med et lidt bredere perspektiv, hvordan ser fremtiden for franchising så ud. Jeg tror, at anvendelsen af franchising vokser fortsat i fremtiden. De ovenstående dynamikker gør, at virksomhederne gerne vil organisere sig med franchising, og jeg er overbevist om, at der vil være flere som vælger, at bliver franchisetagere i fremtiden. Min forventning skyldes, at der er en tendens til, at vi danskere i stigende grad gerne vil være selvstændige, også uden at skulle opfinde en ny app. eller anden løsning som kan sælges. Der er mange, som gerne vil være selvstændige, uden at skulle stå med det hele alene. Franchising tilbyder ofte løsninger som gør det lettere at klarer f.eks. det administrative, det personalemæssige eller indkøb, således franchisetager blot kan fokuserer på salg eller anden central funktion for franchisetager.
For eksisterende store virksomheder er det ofte vanskeligt at beslutte sig for franchising. Den store vanskelighed ligger i at erkende, at nogle selvstændige erhvervsdrivende er i stand til at drive de operationelle enheder, bedre end virksomheden selv kan. Et konkret eksempel er Rema1000. Rema1000 vokser med supermarkeder i Danmark og giver de etablerede kæder stor konkurrence. Rema1000 gør et stort nummer ud af at fortælle, at deres franchisetagere kan tjene mere end 1 mio kroner, og de etablerede kæder kan ikke få det regnestykke til at hænge sammen. Hemmeligheden er, at franchisetager styrker kundeoplevelsen, reducerer personaleomsætningen og øger stabiliteten i enheden. Den styrkede kundeoplevelse giver mere omsætning, den reducerede personaleomsætning giver besparelser og stabiliteten gør at driften af enheden bliver bedre, mindre brandslukning og styrket beslutningskompetence.