Det vigtigste er den grundlæggende holdning. Er det vanskeligt at drive et franchisekoncept? Ja og nej. Franchising er helt sikkert den mest effektive vækstmotor, og det er samtidig en stor fordel at have stærkt engagerede partnere i enhederne, som gør alt hvad de kan for at optimere driften af netop deres enhed. Det er jo basis i ethvert succesfuldt franchisekoncept. Hvorfor er det så vanskeligt?

Det er vanskeligt, fordi vi som franchisegiver skal skifte fokus og arbejde målrettet på en noget anderledes måde. Det helt almindelige er, at vi har en succesfuld virksomhed, som har temmelig godt styr på sine processer, og med en ledelse som har et godt og tydeligt billede af hvad det er, som giver dem succes. Virksomheden har igennem flere år arbejdet målrettet på at sælge, levere og vokse, og beslutter sig for at anvende franchising. Det vanskelige er, at der nu skal være et helt nyt fokus. Fokus for den succesfulde franchisegiver virksomhed er at få franchisetagerne til at være succesfulde.

Det betyder, at konceptet skal designes, så franchisetagernes succes og vækst, bliver franchisegivers succes og vækst. Det betyder samtidig, at det sjældent er en god ide at basere sit koncept på, at franchisetager sælger nogle produkter, som franchisegiver producerer. I de tilfælde opstår der ofte forskellige interesser som kan få franchisekonceptet til at mislykkedes. Det er debatter som vi ofte har med vores kunder, og det er vanskeligt at acceptere at kick backs og avancer på vare og services skal elimineres og/eller sendes tilbage til franchisetager. Vi anbefaler næsten hver gang at franchisegivers cut bliver beregnet af omsætningen, og at kick backs og interne avancer kommer franchisetager til gode, således de kan blive så konkurrencedygtige som overhovedet muligt. Det giver fælles succes og vækst i kæden også længere frem i tiden, hvor flere ubekendte kan forventes at spille ind på f.eks. både udvalg og salgsproces. Det vil et godt designet franchisekoncept, helt automatisk være i stand til at håndtere.

Share This