Markedsføring, salg og ansvar for succes. Der er en meget spændende udvikling i gang, som bl.a. skyldes de sociale medier. En større og større del af markedsføringen og salget sker i flere brancher på de sociale medier. Denne udvikling gør, at franchisegiver de facto står for en stadigt stigende del af markedsføringen af franchise virksomheden. Vi oplever, at flere franchisegivere netop har succes med at anvende de sociale medier, og på den måde styrker de franchisetagernes mulighed for at bygge omsætningen. Grundlæggende set er det helt naturligt, i den tid vi lever i nu.
Det som bare ikke må ske er, at det bliver franchisegiver, som påtager sig ansvaret for franchisetagers succes. Det er vigtigt, at vi fastholder, at franchisetager skal være ansvarlig for sin egen virksomhed. Franchisetager er selvstændig erhvervsdrivende og franchisetager skal og må ikke være i stand til at fralægge sig ansvaret for sin succes.
Internationalt har vi set, at det kan give problemer for franchisegiver, hvis franchisegiver rent faktisk har påtaget sig det ansvar. Dette er ikke en juridisk artikel, men jeg er bekendt med, at franchisegiver er blevet dømt til at betale godtgørelse til en franchisetager ved ophævelsen af en franchiseaftale, med den primære grund at franchisegiver ikke havde leveret den forventede omsætning til franchisetager.
Egentligt er der ikke ret meget nyt. I min tid som direktør i McDonald’s så vi, at kunderne kom til den nyåbnede McDonald’s restaurant, primært fordi det var en McDonald’s restaurant. Men det fraholdt ikke franchisetager for sit ansvar for at bygge omsætningen på den lange bane. Franchisetager har ansvaret for at give kunden en god oplevelse, og franchisetager er ansvarlig for at gøre sig kendt i det lokalområde, som restauranten ligger i.
Vi behøver således ikke at tage ansvaret for successen, selvom markedsføringen centraliseres, og det er vigtigt, at vi i vores support af franchisetager, er vedholdende med at hjælpe franchisetager med at placere sig på det marked, som franchisetager nu engang befinder sig på. Franchisetager skal uanset branche, levere en god kundeoplevelse, og fortælle markedet at han/hun er det bedste bud at handle med.
Emnet vil i øvrigt være på dagsordenen på Franchise Danmarks næste møde, som finder sted den 19. september 2017 i Borgergade 20, 3. sal, 1300 København K. Vi forventer både at dække de juridiske og forretningsmæssige konsekvenser, ligesom vi debatterer, hvordan vi sikrer os, at det endelige ansvar forbliver franchisetagers.